מהן הטכנולוגיות הלא צפויות של הערים החכמות?

כאשר מדברים על ערים חכמות, לרוב מדובר על ערים שעושות שימוש בטכנולוגיות כמו חיישנים, מצלמות ומערכות מידע אשר אוספות מידע. אך ערים חכמות יכולות לכלול  טכנולוגיות פשוטות ומורכבות יותר מאשר טכנולוגית המידע בלבד.  לעיתים המצאות פשוטות, יכולות לתרום לתושבי הערים ולהפוך את חייהם לנוחים וקלים יותר.

 בערים החכמות של העתיד, ישנה אפשרות  שעצים זוהרים יחליפו את תאורת הרחוב וקירות ירוקים יהפכו לקירות זוהרים, זאת, על פי דוח שפרסמה לאחרונה חברת ההנדסה והייעוץ, ARUP. המומחים מחברת ARUP אשר משרדיה יושבים בבריטניה, מתארים ערים עתידיות בהן יהיו עצים זוהרים ומדרכות מחוממות בערים בהן הטמפרטורה מתחת לאפס. חברה זו אשר אחראית על פרויקט גשר "הגן" בלונדון – גשר אשר ישמש הולכי רגל החוצים את נהר התמזה ויכלול דשא, צמחים ועצים כחלק מחזון של עיר עתידית הנקרא בדוח "ערים חיות". הדוח מתאר את הערים החכמות כערים בעלי רשת של מרחבים ירוקים הנועדים לשפר את הבריאות ותחושת הרווחה (wellbeing) של התושבים.

הדוח מתאר את הפוטנציאל של הנדסה גנטית בעצים. המבנה המשולב  של הDNA של העצים עם DNA של אורגניזמים מאירים אחרים כגון גחליליות, יאפשר להמיר אנרגיה מתחדשת (אנרגיה סולארית), לשמור אותה ולהפוך אותה לתאורה בלילה. טכנולוגיה ביולוגית זו יכולה לעזור להחליף את פנסי הרחוב לחלוטין בעצים זוהרים.  טכנולוגיות דומות לעצים זוהרים כבר ניתן למצוא עם כבישים זוהרים ודרכים זוהרות. טכנולוגיה לכבישים זוהרים מפותחת על ידי חברת Starpath, אשר מעוניינת להחליף את התאורה בפארקים על ידי דרכים מאירות . הטכנולוגיה של Starpath עושה שימוש בציפוי אשר סופג את האור במהלך היום ומשחרר אותן בלילה.

קבוצת מדענים מסטנפורד, העלתה בשנת 2013 פרויקט חדשני לאתר גיוס ההמונים Kickstarter, של צמחים זוהרים. צמחים זוהרים יוכלו להאיר את הערים מבלי להשתמש בחשמל ותוך כדי יצירה של אויר נקי יותר. החסכון האדיר בחשמל תוך כדי התרומה אדירה לסביבה והפחחת הזיהום האוויר בערים, הופך את הצמחים הזוהרים לפיתוח משמעותי של המרחב העירוני. צמחים זוהרים לא רק חוסכים בעלויות החשמל ומספקים אוויר נקי יותר אלא גם עוזרים להבין את החשיבות של הטבע עבור האדם ואת האפשרויות שהטבע מספק לנו לעצב את עתידנו באופן בר-קיימא.

חוץ מעצים זוהרים, נראה כי קיימות טכנולוגיות פשוטות יותר מטכנולוגיות המידע אשר יכולות לשפר משמעותית את חיי התושבים. בעיר טרונדהיים שבנורבגיה, הושקה מחדש מעלית אופניים ייחודית אשר מסייעת לרוכבי אופניים לעלות במעלה הגבעה. האבטיפוס הראשון של המעלית הוצג לראשונה בשנת 1993 ומאז שימשה המעלית כאטרקציה תיירותית אשר סייעה לרוכבי אופניים במעלה גבעה בגובה כ-130 מטר. המעלית המקורית נסגרה בשנת 2012 והחולפה בשנת 2013 עם מעלית חדשה בשם CycloCable,גרסה תעשייתית יותר עם יתרונות בטיחותיים. כיום חברת POMA אשר עומדת מאחורי הטכנולוגיה מעוניינת להפיץ את הפתרון ברחבי העולם. ה-מעלית עובדת בדומה לרכבל סקי וכל מה שצריך לעשות זה ללחוץ כפתור ההתחלה ולחכות למשוא. המעלית עובדת במהירות של 1.5 מ' בשנייה ויכולה להתמודד עם עומס של כ-300 רוכבים בשעה ועד לאורך של כ-600 מטר.

פוסטים קשורים: המנוע החשמלי שיאיץ את התל-אופן מגיע לניו יורק ובמישיגן ממציאים את הדור הבא | כמה אנשים מפגינים במנהטן ואיך מפות מצילות את חיי רוכבי האופניים בברוקלין‎

כתיבת תגובה